Rekrutacja 2025/2026

Zasady postępowania rekrutacyjnego na zajęcia rozwijające uzdolnienia i zainteresowania organizowane w publicznych placówkach oświatowo-wychowawczych m.st. Warszawy w roku szkolnym 2025/2026

Nabór dzieci i młodzieży na zajęcia rozwijające uzdolnienia oraz zajęcia rozwijające zainteresowania w roku szkolnym 2025/2026 jest prowadzony na podstawie odpowiednich przepisów Rozdziału 6 „Przyjmowanie do publicznych przedszkoli, publicznych form wychowania przedszkolnego, publicznych szkół i publicznych placówek” ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737), a w szczególności na podstawie art. 144 tej ustawy oraz na podstawie zasad zapisanych poniżej uzgodnionych z dyrektorami placówek oświatowo-wychowawczych oraz przygotowanych w oparciu o ustalenia zasad rekrutacji dla kandydatów.

1.   Rekrutacja na rok szkolny 2025/2026 na wolne miejsca w publicznych placówkach oświatowo-wychowawczych i placówce artystycznej (zwanych dalej placówkami) prowadzona jest przy wsparciu elektronicznego systemu rekrutacji.

2.   Terminy rekrutacji zostały określone w harmonogramie zapisów:

- do placówek określającym czynności dyrektora placówki, który dostępny jest pod adresem: waw.pzo.edu.pl

- harmonogramie zapisów dla kandydatów, który dostępny jest w serwisie Biura Edukacji, na stronach internetowych placówek oświatowo-wychowawczych oraz pod adresem: warszawa-pozaszkolne.pzo.edu.pl

3. Dyrektor placówki, w której organizowane są zajęcia rozwijające uzdolnienia oraz zajęcia rozwijające zainteresowania przed rozpoczęciem rekrutacji określa maksymalną liczebność poszczególnych grup, w których planuje zajęcia w roku szkolnym 2025/2026 wraz z podaniem ich typu, rodzaju, stopnia trudności lub przedziału wiekowego uczestników mogących brać w nich udział. Dopuszcza się określenie dodatkowych wymagań dla kandydatów (uzasadnionych charakterem zajęć) oraz określenie terminu realizacji programu zajęć.

4. Postępowanie rekrutacyjne jest prowadzone na wniosek rodzica/opiekuna prawnego kandydata/ kandydata pełnoletniego zamieszkałego w Warszawie

5. Podpisaną (zwykłym podpisem) deklarację kontynuacji/wniosek/wymienione poniżej dokumenty można złożyć w placówce osobiście. Deklaracja kontynuacji, wniosek oraz wymienione poniżej dokumenty mogą być złożone za pośrednictwem:

- elektronicznego systemu rekrutacji jeśli są podpisane e-podpisem

- e-doręczenia (elektronicznej skrzynki podawczej) jeśli są podpisane podpisem kwalifikowanym.

W ofercie placówki podany jest adres e-doręczenia.

- poczty elektronicznej jeśli są czytelnym skanem lub zdjęciem deklaracji kontynuacji/wniosku/wymienionym poniżej dokumentem podpisanym (zwykłym podpisem).
W tytule wiadomości należy wpisać „Rekrutacja 2025”. Jeśli skan lub zdjęcie będą nieczytelne, komisja rekrutacyjna ma prawo zobowiązać rodzica do dostarczenia oryginału deklaracji kontynuacji /wniosku/wymienionego poniżej dokumentu w wyznaczonym terminie.

Skorzystanie jednej z trzech powyżej wymienionych form nie wymaga złożenia papierowej wersji wniosku w placówce.

Niedostarczenie dokumentu we właściwym czasie jest rozumiane jako rezygnacja z miejsca.

6. Dyrektor placówki może zorganizować badania uzdolnień kierunkowych kandydatów. O terminie jego przeprowadzenia kandydat zostaje poinformowany w placówce lub w elektronicznym systemie rekrutacji po zalogowaniu się pod adresem: warszawa-pozaszkolne.pzo.edu.pl

7. Warunki organizacji oraz definicję pozytywnego wyniku badania uzdolnień kierunkowych kandydatów ustala rada pedagogiczna placówki. Badanie uzdolnień kierunkowych przeprowadza komisja rekrutacyjna.

8. Jeżeli po przeprowadzeniu badania uzdolnień kierunkowych liczba kandydatów, którzy uzyskali pozytywny wynik, jest większa niż liczba wolnych miejsc, przeprowadzany jest pierwszy etap postępowania rekrutacyjnego. W pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego brane są pod uwagę kryteria ustawowe, zgodnie z art. 131 ustawy Prawo oświatowe, przy czym za każde kryterium można uzyskać 2 punkty.

9. W przypadku przeprowadzenia pierwszego etapu postępowania rekrutacyjnego brane są pod uwagę kryteria ustawowe, które rodzic kandydata/opiekun prawny lub kandydat pełnoletni zaznaczył we wniosku. W przypadku wątpliwości w terminie określonym przez dyrektora, rodzic jest zobowiązany złożyć (zgodnie z zasadami opisanymi w pkt 7) dokumenty potwierdzające spełnianie przez kandydata kryteriów ustawowych (dokumenty są określone w art. 150 ust. 2 pkt 1 ustawy Prawo oświatowe).

10. Dokumenty określone w  art. 150 ust. 2 pkt 1 lit. b, c, d ww. ustawy mogą być składane w oryginale, notarialnie poświadczonej kopii albo w postaci urzędowo poświadczonego odpisu zgodnie z art. 76a § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2000) lub wyciągu z dokumentu, a także w postaci kopii poświadczanej za zgodność z oryginałem przez rodzica kandydata/opiekuna prawnego/kandydata pełnoletniego.

11. Jeżeli po przeprowadzeniu pierwszego etapu postępowania rekrutacyjnego jest większa liczba kandydatów niż wolnych miejsc na zajęcia, przeprowadzany jest drugi etap postępowania rekrutacyjnego, w którym brane są pod uwagę kryteria samorządowe określone w uchwale Nr XLV/1085/2017 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 16 marca 2017 r. w sprawie określenia kryteriów rekrutacji na zajęcia rozwijające zainteresowania lub rozwijające uzdolnienia organizowane w placówkach oświatowo – wychowawczych prowadzonych przez m.st. Warszawę, liczby punktów za każde z tych kryteriów i dokumentów niezbędnych do ich potwierdzenia.
W drugim etapie postępowania rekrutacyjnego brane są pod uwagę kryteria, o których mowa w pkt 13, przy czym za każde kryterium można uzyskać 1 punkt.

12. W przypadku przeprowadzenia drugiego etapu postępowania rekrutacyjnego brane są pod uwagę kryteria samorządowe, które rodzic kandydata/opiekun prawny lub kandydat pełnoletni zaznaczył we wniosku. W przypadku wątpliwości w terminie określonym przez dyrektora, rodzic jest zobowiązany złożyć (zgodnie z zasadami opisanymi w pkt 7) dokumenty potwierdzające spełnianie przez kandydata kryteriów ustawowych (dokumenty są określone w ww. uchwale).

13. Przewodniczący komisji rekrutacyjnej, na podstawie art. 150 ust. 7 ustawy Prawo oświatowe, może poprosić o dokumenty potwierdzające informacje zawarte w oświadczeniach.

14. Oświadczenia składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Odpowiedzialność jest potwierdzona odpowiednią klauzulą zgodnie z art. 150 ust. 6 ustawy Prawo oświatowe.

15. Przy rekrutacji na sportowe zajęcia specjalistyczne wymagające odpowiednich predyspozycji zdrowotnych, niezbędne jest złożenie (zgodnie z zasadami opisanymi w pkt 7) orzeczenia lekarskiego o stanie zdrowia umożliwiającym udział w zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia w danej dyscyplinie sportowej potwierdzającego stan zdrowia kandydatów (art. 150 ust. 2 pkt 4 lit h).

16. Postępowanie rekrutacyjne przeprowadza komisja rekrutacyjna powołana przez dyrektora placówki, który zgodnie z art. 157 ustawy Prawo oświatowe, wyznacza przewodniczącego komisji. Szczegółowe zasady działania komisji rekrutacyjnej określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 listopada 2022 roku w sprawie przeprowadzenia postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek
i centrów (Dz. U. z 2024 r. poz. 989).

17. Wyniki postępowania rekrutacyjnego podaje się do publicznej wiadomości w formie list kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych na zajęcia w placówce (art. 158 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe) przyjętych i nieprzyjętych na zajęcia w placówce (art. 158 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe). Wyniki rekrutacji podane są zgodnie z zasadami określonymi w art. 158 ust. 4 ustawy Prawo oświatowe publikowane w terminie określonym w harmonogramie. Informację można uzyskać w elektronicznym systemie rekrutacji.

18. Procedura odwołania od decyzji komisji rekrutacyjnej określona jest w art. 158 ust. 6 – 9 ustawy Prawo oświatowe.

19. Wyniki rekrutacji uzupełniającej podane są do publicznej wiadomości do 31 sierpnia każdego roku. Rekrutacja uzupełniająca odbywa się według takich samych zasad jak rekrutacja ją poprzedzająca.

20. Jeżeli po przeprowadzeniu rekrutacji uzupełniającej, po rozpoczęciu roku szkolnego pozostały wolne miejsca w grupie zajęciowej, w stosunku do kolejnych chętnych kandydatów nie stosuje się zasad rekrutacji. O przyjęciu do grupy zajęciowej na wolne miejsca decyduje dyrektor placówki w porozumieniu z nauczycielem prowadzącym, wybrane przez kandydata, zajęcia.

21. Informacja o rekrutacji jest podana do wiadomości publicznej poprzez stronę internetową placówki oraz zamieszczenie jej na tablicach ogłoszeń w placówce oraz w serwisie Biura Edukacji i pod adresem elektronicznego systemu rekrutacji do placówek: warszawa-pozaszkolne.pzo.edu.pl

22. Zasady rekrutacji nie dotyczą zajęć organizowanych przez placówki w czasie ferii zimowych i letnich, podczas których obowiązują zasady dotyczące Warszawskiej Akcji „Lato/Zima w Mieście” oraz zajęć opiekuńczych i ogólnorozwojowych ze zmienną liczbą wychowanków prowadzonych przez placówki.

23. Przy naborze prowadzonym podczas roku szkolnego na zajęcia i warsztaty adresowane do grup przedszkolnych i szkolnych, zajęcia świetlicowe, okresowe i okazjonalne, zasady rekrutacji nie mają zastosowania.